2015. október 11., vasárnap

Szüret több tételben- első tétel



Emlékeim között elég határozottan él a régi szüretek képe. Nagyon-nagyon régre tudok visszaásni, hiszen talán 5-6 éves koromban már megvolt a „hegy”, azaz a szőlős, gyümölcsös kertünk a kaposvári szentjakabi dombon. Az első ott készült képeken még anyai nagymamám is rajta van, az első autónk, egy Moszkvics. Ott pózolunk nővéremmel, apuval, anyuval, mamával…


Még fekete-fehérben. Ez már a 2. présház volt. Az elsőről készült képeket még nem lelem, de keresem. Apu imádta a virágokat is.

A szüret éppen olyan kiemelt esemény volt a családi programjaink között, mint a disznóölés. Nem tudom, hogy volt-e igazából olyan köztünk, aki szerette ezeket (tán apu), én nagyon sokáig nagyon-nagyon utáltam mindegyiket. Hiszen elvették az időmet… Én így éltem meg.
De a szürethez kapcsolódnak szegről-végről jó emlékek is: illatok, képek, ízek. Mernyei Mariska néném kalácsai, kuglófjai, a kakaspörkölt, amit akkor még lehet, hogy szerettem. A kalácsokat, kuglófokat biztos. 


 Már csak emlékek...apu, anyu, szüret..


        Az apu építette kemencét azóta emlegetjük. Rétes, kalács, sült krumpli... Soha azóta olyan jót...

Később már nagyobb gyerekként nekem is be kellett állnom a szőlőszedők sorába, amit nem díjaztam. Reggel csupa víz volt még minden, néha bőrig is áztunk, cipelni kellett a teli vödröket. De magát a szőlőt mindig szerettem. Érdekes volt, mikor apu elmondta újra és újra, hogy melyik sorban milyen fajta van. Kedvenc nevem volt valami miatt a Kocsis Irma. Meg a szőlőskertek királynője. Ezek olyan mesés nevek voltak. Sokat tűnődtem, vajon ki lehet az a Kocsis Irma, hogy még a szőlőt is elnevezik róla. De a nohát utáltam, legalábbis szedni. Potyogott, gurultak a szemei, és mindig fel kellett szedni a földről is a fűből. 


 A "birtok", a "hegy" - immár színesben. Ez a 3. présház volt már minden kényelemmel, cserépkályhával, benti WC-vel ...

Most már nincsenek szüretek, nincs meg a „hegy”. Nincs Mariska néni, nincs apu, nincs anyu, nem kell a nohát szemenként szedni a fűből. Ha választhatnék, szedném. Éjjel-nappal szedném.





Szüret, szüret és nyári szalonnasütések. Sok szalonna végezte a parázsban a lányok nagy bánatára.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése