2016. november 28., hétfő

Kerítés nélkül



Sosem értettem az amerikai filmekben látott kertvárosi, családi házas körzetek logikáját. Mi az, hogy nincs kerítés? Csak úgy beáll az autóval a garázs elé? Csak úgy behajítja reggel a postás az újságot az ajtó elé a járdáról? Csak úgy odateszik a tejesüveget a küszöbre? Csak úgy átrohan a szomszéd kutyája a sövényen? Nem értettem, hogy lehet kerítés nélkül élni. Hát bemegy a betörő! Az kerítésen is bemegy, ha akar – később rájöttem. 

Finnországba érkezve a legfeltűnőbb az volt, hogy ott sincsenek kerítések. Nem is lehetett látni, hol vannak a telekhatárok. A tulajdonos nyilván tudta, csak én ámuldoztam. Nincs kapu, nincs mit bezárni. Éjszaka kint marad a bicikli, a vödör. Atya világ. El fogják lopni – aggodalmaskodtam magamban, de mondani nem mertem, ne nézzenek már buta kelet-európainak. Udvariasan megkérdeztem, hova tegyem be a biciklit. Sehova, hagyd csak ott. Nem tudom, hogy nézhettem, a házigazda biztosan azt hitte, nyelvi problémáim vannak, nem értem a választ. Pedig semmi baj nem volt a válasszal, csak furcsán tekinthettem a válaszadóra… Aztán ott volt a nyaralók, a mökkik esete az erdőben. Ki a franc tudja, hol kezdődik az egyik erdő, hol végződik a másik, hisz csupa egyforma fa. Honnan tudja a gazdája, meddig terjed az ő birtoka? És a tóban? Meddig úszhatok én, meddig a szomszéd? Pár hét alatt megértettem, ezek értelmezhetetlen kérdések lennének egy finn ember számára, így hát nem is firtattam. 



Néhány éve Svédországban ugyanez a látvány, de már semmin sem csodálkoztam. Sétálgatás közben egy porszívó nagyságú önjáró fűnyírót vettünk észre egy (természetesen bekerítetlen) udvaron. Megálltunk, figyeltünk. Vajon meddig megy a fűnyíró? Mi irányítja? Szépen halkan zümmögött, visszafordult, ment, visszafordult. Honnan tudja, meddig nyírhat? Meglett a válasz. A telekhatár vonalában érzékelők vannak telepítve, azt figyeli a csoda masina. 



Itthon gondosan festegetjük a kerítést, kaput szereltetünk, zárat, meg még egy zárat. Mindenki lekerít, bekerít, elkerít. Jó magas kerítés legyen, kőből, fából, kovácsoltvasból, drótból. Jól bezárkózunk, gondosan elpakoljuk a biciklit, vödröt. Lakat, zár, retesz.  Birtokolunk. De mit? 







Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése