2017. január 4., szerda

Van két hét egy évben



… amikor olyan a csillagok állása és az időnek múlása, hogy rászánom magam naponta pár órára az édes semmittevésre. Ami csak látszólag szól a semmiről, valójában igen erősen kattog az agyamban a gépezet. Ez a két hét úgy adódik össze, hogy jut bele pár nap a nyárból, főleg az igazi, itthonról elcsatangolós nyaralásból, és jut kb. két-három nap a téli szünetből, a karácsony környéki napokból.
Előbbiben könnyebb kiszorítani ezeket a napokat, mert egy viszonylag hosszabb (egyesek szerint 3 hónap, valójában 6 hét a hétvégékkel együtt ) szakaszban van idő a pihenésre, otthoni munkák pótlására, kertészkedésre és kiruccanásra is. Télen, a karácsonyi készülődések közepette nehezebb, mert a háziasszonyi feladatok adottak. Bejárónő híján magam takarítok, főzök, sütök… De azért ekkor is akadnak órácskák.


Mire jó ez a semmittevős-kattogós időszak?
Az összegzésre és tervezésre. Nekem szükségem lett arra, hogy nyár közepe és év vége felé kicsit számot vessek magammal, az eddig eltelt idővel, tetteimmel, érzelmeimmel, majd pedig tervezzek a továbbiakra. Nem mondom, hogy kockás papíron vagy egy több füles Excel táblában le akarnám vagy tudnám írni az életem, nem is szeretném, mert kell a rögtönzés, az újratervezés élménye; a kis rizikófaktorok inspirálnak. De vannak elhatározások (nem szokványok fogadalmak ezek csupán), amelyek előrevisznek, és amelyeket tudatosítani igyekszem magamban --- és olykor a környezetemben is.
Valószínűleg a korral is jár ennek az igénye, hogy ne folyjon el csak úgy az idő. Persze nem vagyok mániákus, aki határidőnaplóval a kezében rohangál. De azért meg kell adni sok mindennek az időt.
Írtam már másutt, hogy 3 éve egy igen csúf, havas februári délutánon, mikor a Pécs- Kaposvár távot több mint 3 óra alatt tudtam legyűrni a csúszásveszély és eltakarítatlan út miatt, no, akkor gondolkodtam el azon, hogy mi a francra pazarlom az időmet. Ki kényszeríthetne engem arra, hogy ilyen körülmények közt én konzultációra járjak? 
Abban a három órában megfogadtam, ha épségben hazaérek, sok minden másképp lesz másnap reggeltől. Magyarul ott akkor kiléptem a magam számára állított szabályaimból; az „első a kötelesség” alapelvet, amelyet szüleim belém neveltek, felváltotta az „első a család és a barátok, magam, már bocsi, és ha nem tetszik, te állsz odébb” alapelv. Tartom azóta is, sőt még inkább válogatok. Makacs lettem. Makacsul vadászom a mindennapokban, hétköznapokban a magam perceit, makacsul stoppolom le az erőszakosan, gátlástalanul az időmet, energiámat ellopni, felőrölni szándékozó külvilágot. Mert tanulja meg, hol a helye. 


Mivel már nem kívánok megfelelni más elvárásainak, így nagyon sok energiát szabadítottam fel magamnak. Ennek a hasznos, de élvezetes eltöltéséről szoktam ezekben az órákban, napokban elmélkedni. Mérlegelni, tervezni, túltervezni néha... Listákat írok rövid és hosszú távra teendőkről, beszerzendő információkról, könyvekről, filmekről, étel- és sütireceptekről, s amint e szakasz végére érek, rögvest meg is kezdem a kutatást, olvasást, megvalósítást. Lehet, hogy ez is korlát, lehet, de örömöm lelem benne, mert szabadságot ad. Vámos Miklósnál olvastam, hogy egy évben egyszer ír naplót, szilveszter napján. Akkor összegez: kapcsolatokat, munkát, eredményeket, egyáltalán magát. Én is így teszek ebben a majdnem kéthétnyi időszakomban. Tengerparton a kempingben, itthon a fotelban fecnikkel, tollakkal felszerelkezve, amikor modernebb perceimet élem, a telefon jegyzetébe pötyögve rögzítem, amit fontosnak vélek. És végrehajtom. Szigorúan! 😆
 
Sokszor hallom, olvasom, hogy tragédia kell ahhoz, hogy valaki sebességet váltson, merjen rálépni a fékre, esetleg meg is álljon körülnézni. Én ezt nem várom meg… Inkább elidőzök öreg Horatius és Mr. Keating bölcsességénél: Carpe diem! Mert akárhogy osztok, szorzok, számolgatok, megint bejön a közhely igazsága: egyszer élünk. És ezért kortyoltam most nagyot a bodzaborból! Meg aztán itt van nekem Valaki, aki mindennél fontosabb ...



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése