2011. augusztus 30., kedd

Az őszibarack dicsérete

Évekkel ezelőtt, mikor még megvolt a szőlőnk, ahol gyümölcsös is volt, nyár végére többféle őszibarack is érett, roskadozott a fákon. Mivel édesapám nagyon jól értett a metszéshez, a gyümölcsfák fiatalításához, kezeléséhez, elég bőséges terméssel büszkélkedhetett "a hegy" (így hívtuk a szőlős-gyümölcsös kertünket a szentjakabi szőlőhegyen).
Miután eladtuk a birtokot, az őszibarack és egyéb gyümölcsök csak boltból, piacról kerültek hozzánk, vagy anyósom jóvoltából az ő kertjéből. Szeretjük, eszegettük gyümölcsként. A belőle készült lekvárt évek óta meg sem kóstoltuk. Nem szeretjük. Kész. Eldöntöttük. 
Aztán ezen a nyáron valahogy felsejlettek a régi lekvár- és dzsemfőzések... Miért is ne? Én ne tudnék? És ha mégis szeretjük azt is?
Éppen azon tanakodtam, hogyan is fogjak hozzá, mikor egy kolléganőm egy nagy vödör parasztbarackkal lepett meg. No, ekkor már nem lehetett halogatni az akciót, hiszen a barack egy-két nap alatt megbarnul...
Persze a receptkeresés már jóval korábban megtörtént. Mindenki esküszik a sajátjára..."Csináld vaníliával!" "Tegyél bele ezt....!" "Tegyél bele azt...!" Ismerős, ugye? Mit szoktam ilyenkor én tenni? Csinálom, ahogy akarom.
A barack meghámozva (gyönyörűen jött le a héja, semmi forróvizes incidens!), kimagozva valamivel több, mint 3 kg lett. Nosza, két citrom levét rálocsoltam, addig sem barnul. Aztán kilónként 30 dkg cukrot számoltam rá. Sok. Legközelebb elég lesz a 25 is! Sebaj, még egy citrom leve...így már jó. Két mokkáskanál őrölt fahéjjal adtam a pikantériának. Aztán kezdődiet a főzögetés, forralgatás. Most páran majd felhördülnek, tudom, de ez van, vállalom: tettem bele dzsemfixet. Jól van, lusta voltam ott szobrozni egy órát. 9 , változó űrtartalmú üveggel lett. 
Szép a színe, illatos, ízes. 
Ki mondta, hogy nem szeretem az őszibarackdzsemet???

Eddig a gasztronómiai élvezet, jöjjön egy pici tudomány az őszibarackról.



Az őszibarack az egyik legegészségesebb gyümölcsünk, melynek legközelebbi rokona a mandula, és a sárgabarack csak távoli, talán sokadik unokatestvére. Keserűmandula alanyra szokás oltani. Ezt sem tudtam....Amin nagyon meglepődtem böngészés közben, az a gyümölcs eredete. Valószínűleg Kínából származik...(Ha nagyon rosszindulatú lennék, azt mondanám, nem meglepő.) Európában a kereszténység terjedésével szaporodik el az őszibarack, hiszen a szerzetese voltak a legügyesebb termesztők.



És íme, mit tartalmaz az őszibarack 100g gyümölcsre vonatkoztatva:

Adatok forrása 
 

!Megnevezés Érték Megnevezés Érték
A-vitamin 1330 NE B1-vitamin 0,02 mg
B2-vitamin 0,05 mg C-vitamin 7,00 mg
Kalcium 8,00 mg Foszfor 19,00 mg
Nátrium 1,14 mg Kálium 200,00 mg
Magnézium 9,00 mg Egyéb fém 0, 5 mg
Energia tartalma 38 kcl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése